Miksei stressistä pääse niin vain irti?

20.05.2022

Stressiperäiset oireet ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti viimeisten vuosien aikana. Syitä tämän ilmiön taustalla on monia ja se mikä kenelläkin aiheuttaa pitkittynyttä stressiä on tietenkin hyvin yksilöllistä. Oli syy mikä tahansa, on pitkittynyt kehon stressitila tärkeää korjata ja palauttaa keho takaisin kohti omaa tasapainotilaa. Haluan kuitenkin painottaa, että kaikki stressi ei missään nimessä ole pahasta. Tarvitsemme päivittäin stressiä elämäämme. Emmehän muuten saisi mitään aikaiseksi! Mutta stressin pitkittyessä puhutaan kehon epätasapainosta, josta voi olla hankala päästä omin avuin irti. 


 " Tarvitsemme päivittäin stressiä elämäämme. Emmehän muuten saisi mitään aikaiseksi! "


Pitkittyneen stressin vaarallisuudesta puhutaan usein, mutta mitä sitten ovat nämä vaarat? Pitkittynyt stressi tarkoittaa hermostomme epätasapainotilaa. Autonomisen hermoston sympaattinen- ja parasympaattinenhermosto eivät siis ole enää balanssissa. Sympaattisen- eli ns. stressihermoston ollessa vallalla, kehossamme virtaa paljon stressihormoneja, kuten kortisolia ja adrenaliinia. Nämä ovat tietenkin tärkeitä hormoneja, mutta vain hillittyinä annoksina. Liian isoina annoksina nämä hormonit lisäävät paljon erilaisia kiputiloja, unihäiriöitä, mielialaongelmia, suolistovaivoja, altistavat tulehduksille ja häiritsevät normaalia hengitystä sekä palautumista. Ne vaikuttavat myös sokeriaineenvaihduntaan sekä verenpaineeseen. On siis kyse koko elimistön terveyttä haitaavasta ilmiöstä. 


Miksi stressistä irti pääseminen on niin hankalaa?


Voisi kuvitella, että kehon pitkittynyt stressi loppuu siihen, kun esimerkiksi stressaava elämäntilanne helpottuu. Olisi ihanteellista, että keho palautuu samaan tasapainoon, kun hankala tilanne on käsitelty ja saatu elämässä käännettyä uusi sivu. Ikävä kyllä näin helposti tämä harvoin menee. Tapaan usein vastaanotollani ihmisiä, joilla selvästi sympaattinen eli stressihermosto on hyvin ylivirittynyt. Hengitys on tiheää, olemus on hermostunut sekä uniongelmia ja kiputiloja löytyy usein tautalta. Alkuhaastattelun aikana kuitenkin asiakkaani voi kertoa, että ei tiedä selvää syytä näille ilmiöille. Elämässä pyyhkii hyvin eikä syitä liialliselle stressille ole nykyisessä elämäntilanteessa. Täytyy siis kaivella asioita vähän kauempaa menneestä. Saattaakin selvitä, että vuosien takaa löytyy loppuun palaminen, hankala ero tai läheisen kuolema. Eikä ole mitenkään kummallista, että oireiden alkaminen sijoittuu juuri tähän vaikeaan elämäntilanteeseen. Miksi sitten asiakkaani oireilee edelleen vuosia tämän kaiken jälkeen? Tyypillinen selitys on, että keho ei ole missään vaiheessa palautunut omaan tasapainoon ja hengitys on edelleen häiriintynyt, joka on yksi iso sympaattisen hermoston aktiivisuutta ylläpitävä asia. Pinnallinen ja nopea hengitys ruokkii sympaattistahermostoa jokainen päivä jokaisella hengenvedolla. Keho edelleen luulee, että on vieläkin siinä hankalassa elämäntilanteessa ja on valmis taistelemaan tai pakenemaan. Verenkierto suunnataan isoille lihaksille, joilloin ruuansulatus ja muiden sisäelinten toiminta häiriintyy. Pinnallinen hengitys vaikuttaa myös lihaksistoomme hyvin haitallisella tavalla. Käytössä on pääasiassa apuhengityslihakset, jotka uupuvat nopeasti ja sen myötä aiheuttavat oireita niskaan ja purentaan. Hapen siirtäminen soluille vaikeutuu hengityksen ollessa nopeatahtista, jolloin hengityskaasujen pitoisuudet elimistössä muuttuvat. 


Mitä työkaluja on saatavilla?


Hengityksen korjaaminen on ensimmäisiä asioita, joita kannattaa lähteä työstämään. Yksi helppo ohje, jota olen jo vuosia asiakkaille ohjeistanut on neliöhengitys (katso ohjeet). Yksilöllisemmät ohjeet sinulla on mahdollista saada vastaanotolta heinäkuusta 2022 lähtien valmistuessani hengitysohjaajaksi. Löydät kyllä hengitysohjaajia ympäri Suomea jos vastaanottoni Turussa ei ole sinua lähellä. Muita vastaanotollani käyttämiäni menetelmiä ovat parasympaattista hermostoa aktivoiva kevyt hieronta sekä Neurosonic-hoito. Näiden yhdistelmällä moni asiakkaani on saanut huomattavia muutoksia unenlaatuun, jaksamiseen, mielialaan ja kipuihin.


Varaa aika vastaanotolle


Jos nyt vielä mietit; pitkittynyttä stressiä kannattaa ehdottomasti lähteä hoitamaan! Jos oireesi ovat lieviä, voit aloittaa itsenäisesti päivittäisillä hengitysharjoituksilla ja tietoisella arjen keventämisellä. Jos kuitenkin sinulla on päivittäin ongelmia suolistossa ja nukkumisessa tai sinulla on kiputiloja, purentaongelmaa ja mielialaongelmia, suosittelen hakemaan apua kodin ulkopuolelta ammattilaiselta tilanteen purkamiseksi. 



Henna Ikonen

Koulutettu hieroja (AT, EAT)

Personal trainer (APT)



Lähteet

Hoitava hengitys koulutusmateriaali